אמון הציבור במערכת המשפט נמצא כיום בשפל חסר תקדים. סקר שהתפרסם באתר גלובס והוכן על ידי מכון שילוב בנובמבר 2019 הראה כי שליש מהציבור לא מאמין לפרקליטות המדינה, לבתי המשפט או למשטרה, וכן ש־45% מהציבור חושבים שמתקיימת אכיפה בררנית נגד האזרח. סקר שבוצע על ידי הפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה הראה כי בשנתיים האחרונות צנח האמון במערכת המשפט לשפל היסטורי.
לאור נתונים אלו, קשה להתפלא כי סקר של 'פאנל פרויקט המדגם' אשר פורסם בדצמבר אותה שנה הראה שרוב הציבור תומך בהקמת ועדת בדיקה על התנהלות חקירות נתניהו, ובהקמת גוף בדיקה עצמאי על התנהלות פרקליטות המדינה.
אין פלא שזהו היחס החברתי־ציבורי כלפי מערכת המשפט ואכיפת החוק בישראל. התנהלותה של מערכת זו בדור האחרון, מאז ההפיכה השיפוטית שהוביל השופט אהרון ברק וחבריו לאקטיביזם השיפוטי, התעלמה לעיתים רבות מאוד מן החוק המפורש, שנחקק על ידי נבחרי העם באופן דמוקרטי – זאת במטרה ברורה, להעביר את כובד המשקל מן הרשות המחוקקת והמבצעת אל השופטת, בכל הנוגע לניהול מדינה. מדובר בסכנה אמיתית לדמוקרטיה.
אם לא די בכך, רבים בציבור הישראלי חושדים ובצדק כי מגמה זו נוצרה מתוך התרחקות האליטה בארץ מן הרעיון הציוני. לכן ההחלטות השיפוטיות מערפלות, שלא באופן מקרי, את זהותה היהודית של מדינת ישראל.
לאור זאת, כדי להפקיע מידי הפקידות המשפטנית סמכויות שנטלה לעצמה באופן בלתי חוקי, הציבור הישראלי חייב לקחת חלק בקריאה לאיזון מערכתי במדינה ולדרוש את החזרת הגה ניהול המדינה לידי נבחריו הדמוקרטיים הלגיטימיים. במטרה לעודד את הציבור לעשות כן, פרסמה תנועת אם תרצו עצומה ציבורית המעלה חמש דרישות:
הקמת ועדת בדיקה להתנהלות חקירות נתניהו, מתוך הבנה שמדובר בצעד מיידי שיש בכוחו להציל את אמון הציבור במערכת המשפט, ומכיוון שמדובר במקרה בוחן שחשיפתו לאור השמש תטהר את המערכת.
שינוי שיטת בחירת השופטים, מתוך הבנה שריפוי אמיתי של המערכת חייב להתחיל בכך שהרכב בג"ץ ישקף את הלך הרוח בציבוריות הישראלית.
הקמת גוף ביקורת עצמאי לפרקליטות, שכן לא ייתכן שמערכת חשובה ועוצמתית מאין כמותה תפעל ללא שום פיקוח ציבורי בעל סמכויות של בקרה ואכיפה.
פיצול תפקיד היועמ"ש, מתוך הבנה שלא ייתכן כי תחת ידיו של אדם אחד יכונסו סמכויות רבות כל כך, שאף מכילות ניגוד עניינים מובנה.
חקיקת חוק יסוד הפרדת רשויות – במטרה להגדיר את סמכויות בג"ץ כך שיחזור לממדיו הטבעיים כפי שהיו עד תחילת שנות ה־80, תקופה שבה אמון הציבור בבג"ץ הגיע לכ־95%. על מנת להסדיר את התנהלות הרשויות באופן ברור, ולשם מניעת הפיכה שיפוטית נוספת, חייב המחוקק להגן על כלל הרשויות במדינת ישראל.
למעוניינים להרחיב, מומלץ לקרוא את הספרון "מדינה בשלטון הבג"ץ".