יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: במותם ציוו לנו חיים

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: במותם ציוו לנו חיים מתוך הגדת העצמאות של תנועת "אם תרצו"

שתפו:

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: במותם ציוו לנו חיים – מתוך הגדת העצמאות של תנועת "אם תרצו"
יום הזיכרון, שקודם ליום העצמאות, ממחיש את מחיר העצמאות: הנופלים על הגנת העם והארץ העניקו לנו את החיים, ברוח הפסוק התנכ"י "בְּדָמַיִךְ חֲיִי". הם "מגש הכסף" שבזכותו קמה מדינת ישראל ובזכותו היא ממשיכה להתקיים. המאבק למען ביטחון היישוב היהודי בארץ ישראל התנהל בשלושה תחומים מרכזיים.

 

המאבק על הגנה וביטחון לאורך שנות ה-20 וה-30

המאבק נדרש כתגובה לפרעות שיזמו ערביי ישראל בשנים 1921-1920, 1929 וכן 1939-1936. את המאבק מסמל יוסף טרומפלדור שנפל בתל חי על הגנת הגליל העליון (1920). הודות לגבורתו נכללו הגליל העליון ואצבע הגליל בתחום ישראל. 

 

המאבק של לוחמי המחתרות לגירוש הבריטים מהארץ

המאבק התעורר נוכח הבגידה של הבריטים בכתב המנדט שקיבלו מהאו"ם לסייע להקמת בית-לאומי לעם היהודי בארץ ישראל והתעצם בשנים 1948-1944. המדיניות שהנהיגו הבריטים – שנהגו ככובש עוין – הגבילה את ההתיישבות ורכישת הקרקעות, אסרה על התארגנות להגנה בפני פרעות שביצעו ערביי ישראל, צמצמה מאוד את העלייה ארצה וחסמה את שערי הארץ אפילו בפני פליטי השואה. על פי הודעת משרדי החוץ והמושבות הבריטיים מתאריך 15.5.1948, לוחמי האצ"ל והלח"י גרשו אותם מהארץ ובכך הביאו להקמת מדינת ישראל. 

 

המאבק לוחמי צה"ל להגנה על מדינת ישראל

המאבק בצבאות ערב ובארגוני הטרור היה כרוך בגילויי גבורה ומסירות נפש של רבים, שסיכנו את חייהם למען המדינה ובמותם ציוו לנו חיים. המשפט: "אֵין כּוֹבְשִׁים אֶת רֹאשׁ הַסֶּלַע אִם אֵין קֶבֶר בַּמּוֹרָד!" בשיר 'ראש פינה'   מבטא זאת היטב. הַטְמעת הנופלים בזיכרון המשפחתי והלאומי הופכת את 'שרשרת הדורות' ממושג רוחני למציאות חיה. התחושה שאנו ממשיכים מורשת מפוארת מפיחה בנו תקווה ומחזקת אותנו לקראת האתגרים שלפנינו.

פרסומים אחרונים:

פרויקטים אחרונים:

מגרשים את אונר"א מירושלים עכשיו!

תגידו, ידעתם שבזמן שפעילי אונר"א השתתפו בטבח ב7 לאוקטובר – משרדי הארגון ממשיכים לפעול מתוך ירושלים? לא מאמינים? בשבועות האחרונים בדקנו וגילינו שיש שני משרדים לאונר"א בירושלים, גם בכפר עקב וגם בגבעת התחמושת!

סרטונים:

חדשות ועדכונים

אירועים קרובים

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

דילוג לתוכן