דוח חדש חושף: אקדמאים ישראלים בשירות ה-BDS

בעוד כמה ימים צפויה אגודת האנתרופולוגים האמריקנית, הגוף האקדמי הגדול בעולם, להחליט אם להחרים את ישראל. דוח חדש של אם תרצו חושף ש-20 אקדמאים ישראלים שיגרו מכתב תמיכה ביוזמת החרם.

שתפו:

ניתן לקרוא את הדוח בפורמט PDF על ידי לחיצה כאן

לקריאת הכתבה מישראל היום לחץ כאן

הדוח החדש "אקדמאים ישראלים בשירות ה-BDS"  חושף תמונה מטרידה לגבי מידת מעורבותם  של אנשי האקדמיה הישראלים בעידוד תהליכי החרם האקדמי הבינלאומי נגד ישראל, ויתמקד בתהליך שהתרחש באגודה האנתרופולוגית האמריקאית כמקרה בוחן, המשקף בתמצית את השפעתם המכרעת של האקדמאים הישראלים בקידום החרם האקדמי על ישראל. מקרה הבוחן אף משקף את הקשר הקיים בדרך כלל בין כל תופעת הדה-לגיטימציה הקיימת נגד ישראל לבין ארגונים שתולים, הפועלים מתוך ישראל במימון מדינתי זר נגד המדינה ונגד חיילי צה"ל בארץ ובחו"ל.

לאורך הדוח נראה כיצד מרצים ישראלים בולטים בתחומם, ביניהם 4 מרצים בכירים באוניברסיטאות ומכללת מובילות בישראל (ד"ר חאלד פוראני – חבר סגל בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ד"ר יעלה רענן – מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר, ד"ר דפנה הירש – חברת סגל בכיר במחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת באוניברסיטה הפתוחה וד"ר דלית שמחאי – חברת סגל במחלקה הרב תחומית במכללה האקדמית תל חי) הנהנים ממשכורות המשולמות מכספי משלם המסים הישראלי, מכשירים יוזמות להחרמת ישראל, מצדיקים אותן ולעתים אף מקדמים בעצמם חרמות וסנקציות נגד המדינה, כולל עידוד חרמות הפוגעות באופן ישיר במקומות העבודה שבהם עובדים אותם אקדמאים של ממש.

לקריאת הדוח – לחצו כאן

מקרה הבוחן הנבדק בדוח מראה את תהליך החרם המתגבש באגודה האנתרופולוגית האמריקאית [להלן: אא"א]. המקרה מראה כיצד בזמן שהאגודה הישראלית מנסה לבלום את הניסיון לפגוע במדינת ישראל, קבוצת אנתרופולוגים ישראלים אחרים, מתוכם לפחות ארבעה מרצים בכירים העובדים במוסדות ציבוריים להשכלה גבוהה בתוך ישראל, שלחו עצומה לאא"א וחבריה המעודדת את האגודה האמריקאית להמשיך בתהליך, תוך מתן לגיטימציה לחרם האקדמי ואף לפעולותיה הכלליות של תנועת ה-BDS.[i]

נוסף לכך במהלך התהליך אנשי אקדמיה ישראלים (באופן אנונימי) המשיכו לפועל ולעודד את יוזמת החרם. לאור הלחצים המתגברים, כמה חודשים לפני הגשת הדוח שלחה האגודה האנתרופולוגית הישראלית [ להלן :אא"י]מכתב המהווה התקפלות מול האיומים בחרם. המכתב מגנה ומבקר בחריפות את מדינת ישראל על המשך הכיבוש, מפציר בישראל לשקם את עזה וקורא לפתרון צודק של בעיית הפליטים הפלסטינים. בסופו של המכתב מפצירים כותביו באא"א להימנע מחרם אקדמי. כאמור, ההתקפלות של אא"י לא סייעה,  והדוח החמור נגד מדינת ישראל נתן רוח גבית להחלטה של אא"א להעביר את החרם לאישור סופי בגוף הבוחר שלו. כמה ימים לפני שהחלה ההצבעה בגוף הבוחר, שלחו שוב 20 אנתרופולוגים ישראלים, הפעם כ"אנונימיים", קריאה מפורשת לתמיכה בחרם האקדמי נגד ישראל[ii]: "We urge all members of the AAA to join in supporting the academic boycott resolution on the spring ballot."[iii]

מבדיקה שביצענו עולה כי כל החותמים הישראלים על עצומת התגובה הראשונה שנשלחה במטרה לפגוע בניסיון האא"י לבלום את היוזמה האנטי הישראלית המתגבשת, הם פעילים בארגונים שתולים, הפועלים בתוך ישראל במימון מדינתי זר ורחב היקף, נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. כמו כן, מצאנו כי גם מבין החותמים הישראלים שאינם חיים כיום בארץ, רובם המוחלט קשורים באופן ישיר לארגונים שתולים נוספים או לארגוני BDS בינלאומיים. עובדות אלו מבססות את הטענה כי ארגונים ואישים ישראלים מהווים חוד חנית בתופעת ה-BDS ויוצרים את רוח גבית עיקרית של פעילות החרם נגד ישראל בעולם.

לקריאת הדוח – לחצו כאן

דוח זה יראה כי בעוד מקבלי ההחלטות ונשיאי אוניברסיטאות בישראל מבקשים להיאבק בתופעת ה-BDS ברחבי העולם באמצעות פגישות עם ראשי מדינות וחברי פרלמנט, תקצוב יוזמות לביקורים וחילופי סטודנטים, קיום כנסים וקונגרסים בינלאומיים[iv], ההתייחסות לתופעת החרם מבפנים דחופה הרבה יותר, גם אם מדובר בסוגיה נעימה פחות לטיפול. תופעת החרם מבפנים, ובמיוחד באקדמיה, מהווה עידוד משמעותי ביותר במאבק נגד ישראל.

אנו קוראים לשר החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה לחזור ולתזכר את מוסדות ההשלכה בהחלטת המל"ג משנת 2012: ""רואה בקריאה לחרם אקדמי על ישראל מצד אנשי מוסדות השכלה גבוהה בישראל ערעור אושיותיה של מערכת ההשכלה הגבוהה" ומתוך כך "המועצה להשכלה גבוהה קוראת למוסדות לתת את הדעת לעניין, ולגבש דרכי התמודדות"[v].

לסיכום אנו ממליצים לקרוא את הדוח המלא ובמידת הצורך לפנות אלינו לפרטים נוספים. כמו כן בדוח מצורפות המלצותינו לשר החינוך, למועצה להשכלה הגבוהה ולגורמים הרלוונטיים על מנת להפסיק את השימוש הפוליטי שעושים אנשי אקדמיה ישראלים על מנת לעודד את החרם על ישראל. אנו מצפים לחשיבה מחודשת מצד השר וראשיה בנוגע ללגיטימיות הפעילויות של אנשי אקדמיה המשרתים את תנועת החרם ומצפים להגברת הפיקוח וזאת לטובת הגנה על זכויותיהם הבסיסיות של  הסטודנטים, המרצים ויתר אנשי הסגל האקדמי בישראל.

לקריאת הדוח – לחצו כאן

[i] Letter to the AAA in response to IAA's letter of 28 August 2014

[ii] Israeli Anthropologists Support the Boycott- http://goo.gl/FQPfgd

[iii] http://savageminds.org/2016/04/06/israeli -anthropologists-support-the-boycott/

[iv] מסקנות ועדת החינוך, התרבות והספורט בדיון: "החרם האקדמי על מדינת ישראל"- http://goo.gl/cNpXvs

[v] http://che.org.il/wp-content/uploads/2012/04/58-493.pdf

פרסומים אחרונים:

פרויקטים אחרונים:

מגרשים את אונר"א מירושלים עכשיו!

תגידו, ידעתם שבזמן שפעילי אונר"א השתתפו בטבח ב7 לאוקטובר – משרדי הארגון ממשיכים לפעול מתוך ירושלים? לא מאמינים? בשבועות האחרונים בדקנו וגילינו שיש שני משרדים לאונר"א בירושלים, גם בכפר עקב וגם בגבעת התחמושת!

סרטונים:

חדשות ועדכונים

אירועים קרובים

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

דילוג לתוכן